Why YouTube Is Becoming More And More Important For The Travel Industry

IMG_6051YouTube wordt steeds belangrijker binnen de reisindustrie. Tal van bedrijven bevinden zich al op dit online platform. Tijdens dit seminar lag de focus op de fouten die worden gemaakt op Youtube en hoe je deze fouten kan vermijden. Het seminar werd gehouden door Matthias Morr, een videoblogger voor Schiffstester.de. Matthias begon zijn presentatie met de opmerking dat YouTube een geweldig thema is. Het was leuk om te zien dat hij, als één van de weinigen, zo onwijs enthousiast was.

Schiffstester.de

Schiffstester.de, het bedrijf waarvoor Matthias werkzaam is, is een YouTube kanaal. Het kanaal gaat over cruiseschepen en verkrijgt ongeveer 170.000 views per maand. In totaal heeft het kanaal zo’n 5.5 miljoen views gehaald en zijn er 7000 personen geabonneerd op het kanaal. Schiffstester.de is één van de meest succesvolle YouTube kanalen op het gebied van reizen in Duitsland. De video’s die het kanaal plaatst zijn persoonlijk en subjectief.

YouTube alleen voor jonge mensen?

Het beeld wat veel mensen hebben van YouTube is dat het platform slechts geschikt is voor mensen onder de 30 jaar. Maar is dit ook daadwerkelijk zo? Matthias deelde een aantal statistieken met betrekking tot de leeftijdsopbouw van Schiffstester-kijkers:

13-17 jaar 2%
18-24 jaar 17%
25-34 jaar 30%
35-44 jaar 25%
45-54 jaar 14%
55-64 jaar 8%
65+ jaar 4%

Uit deze statistieken blijkt dat meer dan de helft van de Schiffstester-kijkers zich in een leeftijdscategorie van 35 jaar of ouder bevindt. YouTube alleen geschikt voor jonge mensen? Helemaal niet waar dus!

YouTube en de reisbranche

Of reizen een echt onderwerp is op YouTube? Nee. Reisgerelateerde onderwerpen komen niet voor in de top 100 van meest bekeken video’s. Is het dan wel relevant voor de reiswereld om video’s op YouTube te plaatsen? Matthias gelooft van wel. Uit onderzoek blijkt dat aan 90% van de boekingen, eerst een zoektocht op het internet plaatsvindt. En de 2e meest gebruikte zoekmachine van de wereld, na Google die op nummer één staat, is YouTube.

Wie plaatsen reisgerelateerde video’s op YouTube?

Er zijn een aantal categorieën die reisgerelateerde video’s op YouTube (kunnen) plaatsen. Deze categorieën zijn als volgt: bestemmingen, organisatoren, reisbureaus, bloggers, traditionele media en vakantiegangers. De video’s van de vakantiegangers zijn vaak met smartphone’s opgenomen en van een lage kwaliteit. De overige video’s zijn vaak professioneler.

Wat wordt er door hen zoal geplaatst?

De reisgerelateerde video’s die op YouTube het meest worden geplaatst, betreffen commercials. Ruim 50% van de reisgerelateerde video’s op YouTubes betreffen commercials en reclames. Hierna volgen privé reisvideo’s, die 27% in beslag nemen. Virale video’s betreffen 12%, informatieve video’s 4%, evenals video’s met tips, reviews betreffen 2% en video’s met een professionele inhoud slechts 1%.

Factoren die invloed hebben op de ranking

Zoals hierboven genoemd, is YouTube een zoekmachine. Bij zoekmachines heb je te maken met rankings: bepaalde factoren hebben invloed op de plaats die je inneemt in de zoekresultaten. Welke factoren zorgen voor deze ranking op YouTube? Dit zijn er slechts vijf: de titel, de videobeschijving, de gebruikte tags, de mate van interactie en de keywords in de titel en beschrijving.

Waarom bedrijven zelden succesvol zijn op YouTube

Matthias is ervan overtuigd dat het gebruik YouTube een grote waarde kan toevoegen aan het bedrijf. Ik ben het compleet met hem eens. Wanneer ik iets wil opzoeken over een bedrijf, zoek ik niet alleen op Google maar kijk ik ook regelmatig op YouTube. Door middel van video krijg je toch net een beter beeld van een bepaalde organisatie. Maar waarom lukt het bedrijven dan niet om succesvol te zijn op YouTube? Matthias wijt dat aan twee aspecten. Allereerst de echtheid. Bedrijven hebben een gebrek aan authenticiteit en dit is terug te zien in video’s. Ik ben het met hem eens, een gebrek aan echtheid trekt niet veel mensen aan. Het tweede aspect is het begrip van YouTube. YouTube is een communicatiekanaal, niet slechts een kanaal waarop je iets plaatst en vervolgens niets meer mee doet. YouTube is meer dan alleen video’s, het is een community. Het is van groot belang voor bedrijven om ook daadwerkelijk met de kijkers te communiceren

YouTube strategieën voor bedrijven

Ter afsluiting een aantal tips van Matthias. Hij raadt aan om eigen content te produceren voor op YouTube. Creër iets wat van jouzelf is, speciaal voor dit kanaal. Ook raadt hij aan om een succesvolle YouTuber te betrekken bij de video’s van het bedrijf, op deze wijze ontstaan er meer views en trekt het waarschijnlijk meer mensen aan. Het is ook van groot belang om de video in een goede kwaliteit aan te bieden en personen in de video terug te laten komen.

Ik ben benieuwd welke bedrijven hier op in gaan spelen en ik binnekort terug kan gaan vinden op YouTube!

Plaats een reactie