SoLoMo: dé trend in travel

SoLoMo_379_133_s_c1_smart_scale27 april 2012 • Annelies Hulsof

Een term die we steeds vaker voorbij zien komen in de reisbranche is SoLoMo, kort voor sociallocal en mobile. Blogposts op EyeforTravel en KMP Digidata  geven aan dat dit dé trend op het gebied van travel is in 2012. De drie componenten hebben namelijk alles te maken met het gedrag van een reiziger. Maar wat is SoLoMo precies en hoe speelt de reisbranche hier op dit moment op in?

Social

Sociale interactie heeft een grote invloed op de inspiratie- en planningsfase van een reiziger. De mening van vrienden en kennissen wordt hoog gewaardeerd als het gaat om keuzes. Met name bij het zoeken naar nieuwe bestemmingen staan de aanbevelingen van bekenden hoog op het lijstje. En deze aanbevelingen komen voor een groot deel via sociale media.

Een grote groep reizigers maakt ook tijdens het reizen gebruik van sociale media. Zo geeft een onderzoek van Google aan dat maar liefst 53% van de reizigers in 2011 tijdens het reizen online foto’s delen met vrienden en familie. 40% geeft aan via postings op sociale media de familie en vrienden op de hoogte te houden van zijn of haar avonturen.

Jetpac

Jetpac is een initiatief dat gebruikmaakt van het feit dat reizigers graag van vrienden en kennissen tips krijgen over nieuwe vakantiebestemmingen. Je Jetpac-account wordt gekoppeld aan Facebook, waardoor jouw informatie inzichtelijk wordt, maar ook die van al je Facebookvrienden, zonder dat zij zich hoeven aan te melden. Jetpac maakt gebruik van de foto’s van jou en je vrienden en de locaties die daarbij aangegeven zijn. Je kunt direct zien hoeveel procent van de wereld jij en je vrienden al hebben gezien, maar de foto’s geven de inspiratie. Zo kun je bijvoorbeeld alle foto’s uit Australië bekijken die je vrienden hebben gemaakt, en kun je doorklikken op plaatsen of personen. Al na een paar minuutjes rondkijken staan er zo weer tien landen bij op mijn bucketlist.

Local

Tijdens het reizen geven locatiegebaseerde diensten als Foursquare de exacte locatie van de reiziger aan. Dit inchecken in hotels, vluchten en andere toeristische plekken gaat steeds vaker gepaard met aanbiedingen en tips over de omgeving. Door deze trend kunnen lokale reizigers naar een hotel of andere attractie worden gelokt tijdens het reizen, en niet meer alleen in de planningsfase.

The History Channel

The History Channel heeft op Foursquare een brandpage die je als Foursquare-gebruiker kunt volgen. Wanneer je incheckt op plaatsen als Times Square in NY of City Hall in London krijg je van Foursquare een pop-up in je scherm met een leuke geschiedenis of fun fact over de ingecheckte plek. Dat maakt een rondje lopen door een onbekende stad toch een stuk informatiever.

Mobile

De reiziger wordt steeds mobieler, en de mobiele apps voor reizigers schieten dan ook als paddestoelen uit de grond. Vele platformen kennen hun iPhone-app of mobiele website die het leven van een reiziger gemakkelijker, overzichtelijker en betrouwbaarder maken door onder andere gebruik te maken van locatie gegevens. Volgens Google gebruikte maar liefst 27% van de reizigers in 2011 tijdens het reizen van een smartphone, dat is 9% meer dan in 2010. En deze trend zet door. De smartphones worden onder andere gebruikt om in te checken, onderzoek te doen naar nieuwe bestemmingen en reviews te bekijken van andere reizigers.

Ontdek Delft

Delft heeft onlangs de app ‘Ontdek Delft’ gelanceerd met een een nieuwe functionaliteit ‘Make My Day’. De app is bedoelt om bezoekers en inwoners al het moois van Delft te laten zien en geeft anwoord op de grote vraag: “Wat kan ik vandaag doen in Delft?” Met één druk op de knop krijg je in ‘Make My Day’ unieke suggesties voor een fijn dagje Delft. Het mooie van de app is dat je in de middag andere hotspots krijgt dan in de avond. Zo krijg je ’s middags een leuke optie voor een leuk lunchtentje en ’s avonds de gezellige plekjes voor een borrel. Zo sta je nooit voor een dichte deur en heb je gegarandeerd een grandioze dag in Delft.

Nederland

Er zijn erg veel voorbeelden te vinden op dit gebied die afkomstig zijn van Amerikaanse gronden. Ik ben erg benieuwd wat Nederlandse reisorganisaties nu doen of in de toekomst gaan doen met de trend SoLoMo, er is volgens mij nog een wereld te winnen! Een interessante case? Laat hem zeker even achter in de comments!

Bron: http://www.marketingfacts.nl/berichten/solomo-de-trend-in-travel


Mijn persoonlijke visie op het artikel

Het artikel “SoLoMo: dé trend in travel” van Annelies Hulshof sprak mij erg aan. Ondanks dat het artikel al een aantal jaar oud is, ben ik van mening dat het nog heel relevant is. Tijdens de ITB beurs en de lessen die ik voor mijn minor volg, heb ik de term SoLoMo al een aantal keer voorbij horen komen. SoLoMo is een trend die een aantal jaren geleden is ontstaan en momenteel nog steeds groeiende is. In het artikel gaat Annelies duidelijk in op de betekenis van SoLoMo, wat staat voor social, local en mobile. Deze drie componenten samen hebben alles te maken met het gedrag van de reiziger. Annelies onderbouwt de termen met een aantal voorbeelden uit de praktijk, wat het voor mij extra duidelijk maakt.

Allereerst wordt de term social uitgelegd, waarbij het gaat om sociale interactie. Sociale interactie heeft een grote invloed op de inspiratie- en planningsfase van een reiziger. Tijdens eigen onderzoek voor de opdrachtgever Stedentrips.nl is uit verschillende interviews naar voren gekomen dat dit inderdaad zo is, meningen van anderen hebben een grote invloed op het zoekgedrag. Onder andere social media speelt hierbij een rol, doordat mooie beelden en leuke berichten op verschillende platformen worden gedeeld, raken anderen geïnspireerd. Ook ik herken dit. Nadat ik vrijwilligerswerk met baby leeuwtjes had gedaan in Zuid-Afrika en hier een paar foto’s van had geplaatst op social media, wilde iedereen weten waar het was om het ook mee te kunnen maken.

De term local heeft betrekking op het delen van de locatie waar de reiziger zich op dat moment bevindt. Doordat de locatie van de reiziger bekend is, kunnen toerisme gerelateerde bedrijven hier goed op inspelen door de reiziger met tips of aanbiedingen naar zich toe te lokken. Dit is iets wat tijdens de lessen E-marketing en E-commerce van mijn opleiding veel ter sprake is gekomen. Het inchecken in hotels, vluchten en toeristische plekken gebeurt steeds frequenter en volgens mij ligt er daarom een grote kans voor de toeristische branche op dit gebied. Door middel van inchecken kan je zien wie je klant is, met wie je klant is, wat zijn interesses en overige bezochte plaatsen zijn, waardoor je direct kan inspelen met bijvoorbeeld tips of aanbiedingen. Ik geloof dat de bedrijven die hier niet op in gaan spelen, een grote kans mislopen.

De derde term, mobile, draait om het steeds mobieler worden van de reiziger, een trend waar we niet onderuit kunnen. Je ziet het overal om je heen gebeuren, zelfs mijn eigen oma maakt gebruik van haar mobiele telefoon. Annelies geeft in het artikel aan dat ook met betrekking tot reizen steeds vaker de mobiele telefoon wordt geraadpleegd. Ook dit komt mij bekend voor, wanneer ik in het buitenland ben kan ik altijd rekenen op mijn mobiele telefoon, die vol staat met bestemmingsinformatie en handige reis applicaties.

Het artikel heeft mij niet slechts meer uitleg gegeven over de term SoLoMo, het heeft ook mijn ogen geopend voor de manier waarop toeristische bedrijven hiermee om kunnen gaan, door bijvoorbeeld een mobiele applicatie te ontwikkelen waarbij berichten, beelden en locaties gedeeld kunnen worden. Hoe ‘SoLoMo’ ben jij al?

Plaats een reactie