Leiden

Eén van de vier bestemmingen die ik samen met mijn projectgroep heb bezocht ter voorbereiding van het organiseren van de excursiedag is Leiden, een voor mij nieuwe stad. Nog nooit eerder had ik een bezoek gebracht aan Leiden en ik was daarom erg benieuwd wat deze stad mij zou brengen. De dag was gevuld met regen dat met bakken uit de lucht kwam vallen, waardoor wij in ieder geval konden kijken of een excursiedag naar Leiden ook geschikt zou zijn bij slecht weer.

Toeristische trekpleister
Leiden staat bekend als studentenstad en is zeer goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Vanaf station Amsterdam Centraal kan je je binnen 34 minuten in het centrum van Leiden bevinden. Het VVV-kantoor is direct naast het station gelegen, wat het voor toeristen zeker makkelijk maakt om informatie over Leiden te verkrijgen. Leiden is onder andere bekend om haar hofjes, haar musea en haar rijke geschiedenis. De wereldberoemde Nederlandse schilder Rembrandt van Rijn is geboren in Leiden en heeft hier een lange tijd van zijn leven doorgebracht, wat voor toeristen die geïnteresseerd zijn in geschiedenis zeer interessant kan zijn. De grachten, de monumentale panden, de steegjes, de cultuur en de goede sfeer maken Leiden een bezoek meer dan waard.

Toeristische educatieve mogelijkheden
Leiden wordt ook wel de ‘Stad van Ontdekkingen’ genoemd en doet haar bijnaam zeker eer aan. Leiden telt in totaal dertien musea en beschikt over een rijke geschiedenis. Met betrekking tot toeristische educatieve mogelijkheden heeft Leiden veel te bieden. Te beginnen bij Molen de Valk, een originele stellingkorenmolen uit het jaar 1743. De molen is tegenwoordig opengesteld als museum en alle zeven verdiepingen zijn toegankelijk voor bezoekers. Ook het Rijksmuseum van Oudheden, Hortus Botanicus, het Museum Volkenkunde en Naturalis bevinden zich in Leiden en zijn zeer geschikt voor liefhebbers van cultuur en natuur. De Morspoort, een origineel behouden stadspoort, en de Burcht zijn zeer interessante historische monumenten. De Burcht heeft vroeger dienst gedaan als Mottekasteel, dat wil zeggen dat het in gebruik was voor militaire doeleinden. Bij de Burcht valt veel te leren over de geschiedenis en het uitzicht over de stad vanaf de ringmuur is prachtig.

Hoe vermarkt Leiden zich naar (inter)nationale bezoekers?
Leiden presenteert zich naar bezoekers als een levendige stad met een historierijk gebied en educatieve mogelijkheden voor jong en oud. Leiden Marketing is een organisatie om Leiden regionaal en (inter)nationaal op de kaart te zetten en om meer toeristische en zakelijke bezoekers naar Leiden te trekken. Leiden Marketing richt zich qua Nederlandse toeristen gedeeltelijk op de 30+ doelgroep met een baan en zonder kinderen, maar voornamelijk op 50-plussers, dit vanwege de hoge interesse in musea bij deze doelgroep. Vanaf aankomend jaar wil Leiden Marketing ook via internationale touroperators Leiden aanprijzen om in groepsreizen te worden opgenomen.

Welke vormen van nieuwe media zet Leiden in om zich te vermarkten?
Gemeente Leiden heeft een eigen website opgezet waar veel verschillende informatie over de stad te vinden is, onder andere in de categorie Toerisme & vrije tijd. Ook wordt gebruik gemaakt van het videokanaal YouTube. In een kort introductiefilmpje wordt een eerste indruk van de stad gegeven en kan gezien worden wat er in Leiden te zien, te doen en te beleven is. De stad is ook in bezit van een eigen app: Ontdek Leiden. Deze app toont alle locaties in Leiden, van monumenten en restaurants tot theaters, musea en winkels. Leiden Marketing maakt ook gebruik van een Twitter account waar volop tips, evenementen en nieuws over Leiden geplaatst worden.

Plaats een reactie