Den Haag

Den Haag was ook een van de bestemmingen die ik samen met mijn projectgroep heb bezocht ter voorbereiding van het organiseren van de excursiedag. Ik ben lang geleden al eens in Den Haag geweest en ik was benieuwd of ik het nog zou herkennen. Tijdens ons bezoek aan Den Haag hoosde het van de regen, waardoor wij goed de mogelijkheden konden bekijken voor een excursiedag met slecht weer.

Toeristische trekpleister

Den Haag is een veelzijdige en dynamische stad. Toeristen worden niet alleen aangetrokken tot de prachtige kust, want er is meer te doen in de stad die verkozen is tot de ‘Beste Binnenstad van Nederland 2013-2015’¹. Naast de talloze vintagezaken, modeboetieks en bekende winkelketens bevinden zich in Den Haag verschillende musea, koninklijke paleizen en veel gezellige straten. In Den Haag bevinden zich onder andere het Mauritshuis, het Binnenhof, de Gevangenpoort, Paleis Noordeinde, de Ridderzaal en de populaire attractie Madurodam. Voor cultuur en kunst doet de stad ook niet onder. Het beroemde schilderij “Meisje met de parel”, het grootste schilderij van Nederland “Panorama Mesdag” en de kleurrijke werken van Mondriaan zijn elk terug te vinden in Den Haag.

Toeristische educatieve mogelijkheden
In Den Haag bevinden zich ruim 45 musea, waaronder het oudste boekenmuseum ter wereld en het Museon. Het Museon is een populair wetenschappelijk museum, met veel wisselende tentoonstellingen en collecties. Toeristen kunnen in dit museum veel leren op het gebied van volkenkunde, geschiedenis, biologie, natuurkunde en geologie.

Hoe vermarkt Den Haag zich naar (inter)nationale bezoekers?
De overkoepelende organisatie Den Haag Marketing voert de promotie en marketing voor de stad Den Haag uit, alsmede voor de badplaatsen Scheveningen en Kijkduin. Den Haag Marketing probeert het verkopen van Den Haag als bestemming voor zakelijke bezoekers en toeristen te stimuleren. Dit doen zij door middel van gezamenlijk activiteiten en projecten te initiëren, te faciliteren en te ondersteunen. Dit gebeurt veelal in co-creatie. Den Haag heeft ook een eigen VVV-kantoor. De VVV zorgt er voor dat de toeristische informatie over Den Haag bij (potentiële) bezoekers terechtkomt. Ook zijn er verschillende informatiepunten te vinden in de stad.

Welke vormen van nieuwe media zet Den Haag in om zich te vermarkten?
Den Haag biedt meer dan slechts een eigen website. Met de gratis Uit-app voor Iphone en Android heb je altijd en overal actuele uitgaansinformatie bij de hand. Via een eigen Twitter account en Facebook-pagina word je op de hoogte gehouden van tips, acties, mooie foto’s en worden al je vragen beantwoord. Op het beeldenplatform Flickr wordt cultureel Den Haag in beeld gebracht en speciaal voor de internationale toerist worden op Foursquare tips voor hotspots en events gegeven die geschikt zijn voor internationale bezoekers.

11060328_876451745730520_231706607316909872_n

Noten
1. Bureau Binnenstad, (16 mei 2014). Beste binnenstad 2013-2015. http://www.denhaag.nl/bureau-binnenstad/to/Beste-Binnenstad-20132015.htm.

Plaats een reactie