Stedentrips.nl

Naamloos1Op maandag 9 februari 2015 werd er een gastcollege uitgevoerd door Marly Martens. Marly is werkzaam bij Sunair Vakanties / Stedentrips.nl, de opdrachtgever van ons huidige project. Marly heeft voorheen bij Thomas Cook gewerkt en is recentelijk afgestudeerd aan de NHTV Internationale Hogeschool Breda.

De inhoud van de presentatie betrof een introductie over Stedentrips.nl, een uitleg over het huidige gebruik van nieuwe media door Stedentrips.nl en de wensen met betrekking tot nieuwe media.

Stedentrips.nl

Stedentrips.nl is de online stedenvakanties specialist die reizigers de kans biedt om wereldsteden werkelijk te ervaren. Stedentrips.nl heeft een aanbod van meer dan 1000 hotels in verschillende prijsklassen. Stedentrips.nl is een activiteit van Sunair Vakanties en is als professionele, zelfstandige, Nederlandse reisorganisatie aangesloten bij het ANVR, de SGR en het Calamiteitenfonds. Stedentrips.nl verkoopt online reizen via haar eigen website http://www.stedentrips.nl/, Sunair Vakanties verkoopt reizen vooral via reisbureaus. De 30 medewerkers die werkzaam zijn bij Stedentrips.nl en Sunair Vakanties zijn verdeeld over verschillende afdelingen en werken samen op één kantoor dat gevestigd is in Alphen aan de Rijn. Het aanbod van Stedentrips.nl is breed, er worden vluchten, hotels en vele extra’s aangeboden. Denk bij extra’s aan kaartjes voor musicals, reserveringen voor restaurants en openbaar vervoer tickets. De Unique Selling Points van Stedentrips.nl betreffen de flexibiliteit van de organisaties, de mogelijke extra’s die zij aanbieden, de persoonlijke benadering tegenover klanten en de kennis van het eigen product. De doelgroep waar Stedentrips.nl zich voornamelijk op richt, zijn twee-verdieners vanaf ongeveer 25 jaar oud.

Huidig gebruik van nieuwe media

Momenteel maakt Stedentrips.nl gebruik van Facebook, Twitter en Instagram. Deze kanalen worden voornamelijk gebruikt om reizen en acties te promoten. De Facebook-pagina van Stedentrips.nl wordt door ruim 10.000 personen gevolgd, het Twitter acount door slechts zo’n 216 personen en het Instagram account heeft slechts vijf volgers. Facebook loop aardig, maar met Twitter en Instagram wordt te weinig gedaan. Stedentrips.nl beschikt niet over een aparte afdeling die sociale media beheert en ook niet over een beleid met betrekking tot sociale media.

Zoals je hierboven leest, is Stedentrips.nl geen goed voorbeeld van hoe het moet op sociale media. Er liggen echter veel kansen klaar voor Stedentrips.nl, vooral met de groei van het gebruik van sociale media. Op Facebook bevinden zich 1,35 miljard maandelijkse actieve gebruikers, waarvan 9,2 miljoen geregistreerde Facebook-accounts in Nederland. In Nederland zijn er ruim 5 miljoen geregistreerde Twitter-accounts, evenals ruim 5 miljoen geregistreerde LinkedIn leden. Uit onderzoek van Newcom Research blijkt dat er ruim 1,4 miljoen Nederlanders gebruik maken van Instagram, en cijfers van Telecompaper laten zien dat meer dan 8,73 miljoen Nederlanders WhatsApp gebruiken. Het nog redelijk onbekende Pinterest wordt maandelijks door 1.375 miljoen Nederlanders bezocht en ruim 700.000 Nederlanders zeggen gebruik te maken van Snapchat.1 Kortom: er ligt een hele wereld open voor Stedentrips.nl.

Wensen met betrekking tot het gebruik van nieuwe media

Er is geen twijfel over mogelijk dat Stedentrips.nl niet weet dat zij op deze trends in moet spelen. Het is niet alleen bewezen, maar ook algemeen bekend dat iedereen tegenwoordig gebruik maakt van sociale media en dat hier efficiënt gebruik van kan worden gemaakt. Maar op welke wijze? Dat is de vraag die Stedentrips.nl heeft en waarop wij een antwoord gaan geven. Stedentrips.nl wenst voorzien te worden met algemene informatie met betrekking tot nieuwe media en meer inzicht in de verschillende vormen van nieuwe media. Ook heeft Stedentrips.nl vier doelen centraal gesteld:

• Groei op Facebook
• Verfrissing en groei op Twitter
• Het Instragram account opbouwen
• Een eigen applicatie opzetten

Wij hebben als opdracht gekregen om te onderzoeken op welke wijze deze doelen behaald kunnen worden en welke kansen er voor Stedentrips.nl liggen in de wereld van de nieuwe media. Ook wil Stedentrips.nl inzicht verkrijgen in het huidige zoek- en boekgedrag van de consumenten en de gebruiksvriendelijkheid van haar website, dit met oog op de trend dat steeds meer reizigers hun reis online boeken en de boekbaarheid op de website van Stedentrips.nl dus optimaal moet zijn.

Ik kijk erg uit naar het uit te voeren onderzoek en ben zeer benieuwd welke resultaten wij verkrijgen waarmee wij Stedentrips.nl kunnen helpen.

Naamloos2
Noten
1. Oosterveer, D. (2014). Alle cijfers over het gebruik van social media in Nederland eind 2014. http://www.marketingfacts.nl/berichten/social-media-in-nederland-eind-2014

Plaats een reactie