Story & Social Media: Communicating Brand Experience In The Digital World

Tijdens dit seminar hadden Daniel Noll en Audrey Scott het over het communiveren van merkbeleving in de digitale wereld. Daniel en Audrey zijn beide werkzaam bij Uncornered Market: het persoonlijke blog van dit getrouwde stel.

Het seminar begon met een opdracht voor ons: wij moesten met onze ogen dicht denken aan onze beste reiservaring. Er werden vragen gesteld als ‘Waar was je’, ‘waarom was je daar’, ‘met wie was je daar’, ‘wat deed je daar’, ‘wat zie je, wat voel je, wat hoor je, wat ruik je?’. Het doel van deze opdracht was het verbinden van herinneringen en belevingen. Belevingen spelen een zeer grote rol in ons leven, ze blijven ons bij. We opereren niet in een travel business, maar in een ervarings-business. Het gaat niet slechts om het product, maar om de gehele ervaring die hier bij komt kijken.

Travel trends
Er werden een paar belangrijke trends van dit moment opgenoemd. De consument van tegenwoordig wil:
• Echte en boeiende reiservaringen. De consument zoekt diepere connecties, vooral met mensen. Ze zijn op zoek naar unieke reizen die hen transformeren. Ze zijn het ‘gewone’ zat, ze willen in contact komen met de lokale bevolking;
• Merken ondersteunen die iets terug doen voor de wereld. Hierdoor krijgt de consument het gevoel iets goed te doen;
• Altijd en overal online zijn, het liefst via een mobiele telefoon;
• Amuserende en vermakende berichten delen met hun netwerk;
• Activiteiten beleven waarvan zij iets kunnen leren. De consument van tegenwoordig heeft meer interesse in het doen van vrijwilligerswerk.

De kan ligt hem in het tegemoet komen van deze wensen en behoeften van de consument. Het is hierbij belangrijk om het persoonlijk te maken, dit zorgt voor betrokkenheid van de reiziger. Hoe je hen bereikt? Via storytelling!

Storytelling
Vandaag de dag worden we overladen met berichten, we ontvangen gemiddeld al zo een 6000 reclameboodschappen per dag en dat ook nog eens via verschillende platformen, bijvoorbeeld via Twitter, Facebook, Whatsapp en SMS. Wil je hier doorheen breken? Maak dan gebruik van storytelling. Storytelling is efficiënter en effectiever dan enige andere manier, dit is wat onze hersens onthouden. Storytelling bouwt vertrouwen op, omdat er een connectie is tussen de consument en de storyteller.

Wat storytelling niet is
Storytelling is geen lijst met activiteiten, geen persbericht, geen fictie en niet het na maken van dingen: een of andere tijd komen klanten er achter wat wel en wat niet waar is.

Wat storytelling wel is
Storytelling is het vertellen van een beleving. Bij storytelling gebeurt er iets, er heerst een gevoel van actie. Storytelling hoeft niet lang te duren, zolang het maar verschillende personen en hun veranderingen toont. Een personage dat is veranderd na de betreffende beleving.

Storytelling technieken
Er zijn een aantal zeer handige technieken genoemd voor storytelling:
• Show, don’t tell. Vertel niet wat je bedoelt, laat zien wat je bedoelt;
• Maak gebruik van personages. Maak gebruik van reizigers, gidsen, werknemers en lokale bevolking;
• Zoek emotie op, raak het publiek;
• Gebruik echtheid, zoals echt eten, echte landschappen en echte mensen.

Brand story
Het vertellen van het verhaal achter jouw merk, hoe kan je dat het beste doen? Volgens Daniel en Audrey is het belangrijk om de waarden van je mark te tonen door actie te ondernemen, niet door het slechts te vermelden. Ook is het belangrijk om transparant te zijn, nodig klanten uit om een deel van de reis te zijn. Koppel dat wat je doet aan waarom het van belang is. Het gaat uiteindelijk niet om jou, maar om de klant. Maak het merk persoonlijk, mensen vertrouwen andere mensen. Creëer hierdoor diepe relaties met de klanten.

IMG_6148Social media
87% van de reizigers gebruiken het internet voor het plannen van een reis. Wat zij dan doen? 62% zoekt een reis, 45% zoekt reisideeën, 43% leest reviews, 31% bekijkt reisgerelateerde video’s, 16% plaatst reviews, 11% plaatst reisgerelateerde video’s, 9% reageert op reviews en 7% houdt een blog bij over reizen. Conclusie: als jouw informatie niet op het internet staat, loop je kansen mis. Ik ben het volledig met Daniel eens. Wanneer ik iets op zoek, doe ik dit via het internet. Als bepaalde informatie niet op het internet staat, zal ik hier in eerste instantie dus nooit bij terecht komen.

Via social media wil je helpen, niet verkopen. Het gaat om het bouwen van relaties en betrokkenheid. Audrey deelde een aantal zeer nuttige tips voor het gebruik van social media:
• Inspireer en informeer;
• Wees persoonlijk en behulpzaam;
• Spam jouw volgers niet;
• Bouw vertrouwen op, dit vormt relaties;
• Toon je waarden;
• Maak gebruik van hashtags;
• Maak gebruik van verschillende platformen.

Bloggers als storytellers
‘Bloggers as storytelling agents’, zoals Audrey het noemde. Wie zijn bloggers? Fotografen, content creëerders, schrijvers, YouTube gebruikers, Twitter gebruikers, Instagram gebruikers, consultants en avonturiers. Bloggers zijn zeer effectief, zij hebben invloed. Waarom?
• Bloggers zijn persoonlijk
• Bloggers zijn echte mensen met echte belevingen
• De volgers van bloggers hebben vertrouwen in de bloggers
• De volgers van bloggers zijn betrokken en loyaal aan de bloggers
• De volgers van bloggers kunnen de content van bloggers delen met eigen publiek
Om deze reden worden toeristische bedrijven en organisaties aanbevolen om bloggers in dienst te nemen. Zij gaan het volgens Daniel en Audrey helemaal maken voor je bedrijf.

Na meerdere seminars gevolgd te hebben, moet ik zeggen dat ik het volledig eens ben met de laatste quote van het stel: bloggers gaan het helemaal maken voor je bedrijf. Voorheen was ik niet heel bekend met bloggen, maar na het beginnen van een eigen blog en het horen van verschillende opinies tijdens seminars, zie ik de potentie die blogs hebben. Ik stel daarom ook zeker voor, net als Daniel en Audrey, dat toeristische bedrijven bloggers in dienst gaan nemen.

Plaats een reactie