Utrecht

De laatste stad die ik samen met mijn projectgroep heb bezocht ter voorbereiding van het organiseren van de excursiedag, is Utrecht. Utrecht wordt ook wel het ‘Kloppende hart van Nederland genoemd’ en staat bij veel personen bekend als de Domstad.

Toeristische trekpleister

Utrecht is een aantrekkelijke stad voor toeristen. De stad staat onder andere bekend om de Domtoren, waar Utrecht haar bijnaam “de Domstad” te danken heeft. De Domtoren, waar de oorsprong van Utrecht ligt, is de grootste kerktoren van Nederland en het hoogste en oudste gebouw binnen heel ons land. De toren is het symbool van de stad Utrecht van maar liefst 600 jaar oud en 112 meter hoog. Het is mogelijk om de toren te beklimmen, na maar liefst 465 traptreden kun je van een geweldig uitzicht over de stad genieten. Ook het Domplein en de Domkerk trekken toeristen aan, waar de beeldenstorm uit het jaar 1566 nog tastbaar is. Utrecht doet voor historie en cultuur niet onder, de stad heeft een zeer rijke Middeleeuwse geschiedenis. Wat toeristen ook aantrekt, is de Oude Hortus. De Oude Hortus is een unieke, historische tuin waar je kunt ontsnappen aan de drukte van de stad, en dat terwijl deze prachtige stilteplek zich midden in de stad bevindt. In Utrecht bevinden zich ook prachtige grachten, die met een rondvaartboot of waterfiets te verkennen zijn.

Toeristische educatieve mogelijkheden
In Utrecht kunnen verschillende stadswandelingen gevolgd worden, waarin er veel wordt geleerd over de geschiedenis van deze stad. Ook zijn er vele musea in deze stad te bezoeken, waaronder het Utrechts Archief. In het Utrechts Archief vind je de geschiedenis van Utrecht van ruim 2000 jaar geleden. Ook het Spoorwegmuseum, waar je alles leert over 175 jaar spoorwegen in Nederland, is een zeer interessante en educatieve mogelijkheid. Een nieuwe en zeer educatieve mogelijkheid in Utrecht is de DOMunder, een ondergrondse ontdekkingstocht vol archeologische schatten. In de DOMunder word je ondergedompeld in 2000 jaar geschiedenis van de stad.

Hoe vermarkt Utrecht zich naar (inter)nationale bezoekers?

Toerisme Utrecht is de centrale organisatie van Utrecht met als belangrijkste doel het bevorderen van de voorkeur voor Utrecht onder toeristen en zakelijke bezoekers. Toerisme Utrecht probeert dit doel te bereiken door promotie, beleidsadvisering, (online) marketing, productontwikkeling en (inter)nationale persbewerking, maar vooral door het bevorderen van samenwerkingen met en tussen partners, waardoor een breed draagvlak ontstaat.

Welke vormen van nieuwe media zet Utrecht in om zich te vermarkten?

Toerisme Utrecht beschikt over een eigen website waar veel informatie te vinden is over de stad. Ook maakt Toerisme Utrecht gebruik van verschillende social media kanalen om informatie over de stad te delen, onder andere door middel van een eigen Twitter, Facebook en Google+ account. Ook YouTube, Instagram en Pinterest worden actief gebruikt om de stad te promoten. Via de gratis app ‘Utrecht City Guide App’ word je van alle informatie voorzien voor een geslaagd bezoek aan Utrecht, van informatie over hotels en evenementen tot restaurants, musea, winkels en tentoonstellinge. De app is beschikbaar in het Nederlands en in het Engels.

Plaats een reactie