Delft

Ter voorbereiding van het organiseren van de excursiedag heb ik samen met mijn projectgroep Delft bezocht, dit was mijn tweede bezoek aan deze stad. Met de komst van het nieuwe station in Delft vonden er verschillende werkzaamheden aan het spoor plaats, waardoor Delft met het openbaar vervoer niet heel gemakkelijk bereikbaar was. Een combinatie van deze beperkte bereikbaarheid en de hevige regenbuigen, zorgde ervoor dat het erg rustig was in de stad.

Toeristische trekpleister
Delft is een stad met een rijke en levendige historie. Delft beschikt over tientallen monumenten, bezienswaardigheden, musea en ateliers, wat het zeker de moeite waard maakt om een bezoek te brengen aan deze stad. In de Nieuwe Kerk bevindt zich de Koninklijke Grafkelder van het Koningshuis, een zeer bijzondere attractie. Ook de Oude Kerk en de Koninklijke Porceleyne Fles trekken veel toeristen aan en kunnen niet worden overgeslagen tijdens een bezoek aan Delft. De Oude Kerk is een prachtige kerk vol Nederlandse geschiedenis en over de Koninklijke Porceleyne Fles ga ik je in de volgende alinea wat meer informatie geven. Op het gebied van kunst is het Vermeercentrum erg populair, waar de geschiedenis van de Nederlandse schilder Johannes Vermeer tot leven komt.

Toeristische educatieve mogelijkheden
Delft beschikt over vele musea, tentoonstellingen en interessante rondleidingen, waaronder een rondleiding door een middeleeuwse stadsgevangenis. In het Vermeercentrum kan, zoals ik hierboven al noemde, veel worden geleerd over de geschiedenis van één van de meest belangrijkste schilders van Nederland in de Gouden eeuw: Johannes Vermeer. De Koninklijke Porceleyne Fles is de enige overgebleven aardewerkfabriek die stamt uit de zeventiende eeuw waar het bekende Delfts blauw nog steeds met de hand wordt beschilderd. De Koninklijke Porceleyne Fles is opengesteld als museum waar rondleidingen en workshops gegeven worden. Ook het Prinsenhof is een interessante educatieve mogelijkheid. Dit klooster, gevestigd in het voormalig woonhuis van Willem van Oranje, is een museum voor keramiek en Delfts blauw.

Hoe vermarkt Delft zich naar (inter)nationale bezoekers?

Stichting Delft Marketing houdt zich bezig met de toeristische marketing en promotie van Delft. Delft Marketing werkt samen met verschillende toeristische oragnisaties in Delft. De drie toeristische kernwaarden van Delft waar de stichting focus op legt, zijn Delfts Blauw, Oranje en Johannes Vermeer. Deze kernwaarden probeert Delft Marketing nationaal en internationaal onderscheidend op de kaart te zetten. Delft Marketing werkt daarbij nauw samen met verschillende toeristische partners op lokaal, regionaal, landelijk en internationaal niveau.

Welke vormen van nieuwe media zet Delft in om zich te vermarkten?
Delft beschikt over een eigen officiële toeristische website, waar veel informatie over de stad is terug te vinden. Er worden op deze site unieke tips gegeven en aanbiedingen geplaatst. Ook maakt Delft gebruik van YouTube, waar introductiefilmpjes over de stad zijn te vinden in het Nederlands en in het Engels. Via Twitter houdt Delft Marketing je op de hoogte van de laatste nieuwtjes met betrekking tot de stad, evenals op Facebook. Via Pinterest vermarkt de stad zich door middel van beelden en ook op Linkedin is Delft te vinden. Kortom er wordt zeer goed gebruik gemaakt van de verschillende platformen van nieuwe media.

Plaats een reactie